Hummaaga caqiiddada iyo habowga caqliga.! (WQ: Cabdiraxmaan Biyo-kama-dhibcaan)

 

Tan iyo markii dawladnimadii Soomaalidu burburtey , waxa soo shaac baxayay xurguftan , legdan , iyo kacaa kuf , dhankasta  kaga  habsaday  Soomaalida,  siiba –waayaha  nolosha.  Waxa hubaal ah  in  marka degennaanshaha iyo  kala danbeynta ummaddu  ay  meesha  ka  baxdo , ay adkaato sidii loo heli lahaa nolol si  habsami  leh u hanaqaada, taas oo keeneysa  iyaduna  in  Soomaalidu  badhkiis u gaashaamanto waddamo shisheeye ; Hayaan-waddareed  , iyagoo quudarraynaya inay  helaan nolol wannaagsan oo aayatiin leh.

Waxay  Soomaalidu ku maahmaahdaa ‘‘ Wixii aan caano iyo nabad ahaynba  waa lakala qaadaa’’. Sidaa daraddeed, Firxadkii ay Soomaalidu ku galeen dhulweynaha caalamka,  bari iyo galbeed ba waxay dhashay ; ‘‘Waxtar’’ iyo ‘‘Waxtir’’ isa sudhan.

Haddii aynnu eegno dheefta laga dhaxlay ummuurtan ; waxa ugu muhiimsani waxa weeye , inay jiraan aqoonyahanno tiro badan oo isugu jira dhallinyaro waxbarashado dibaddeed soo dhammaystay ,  iyo waayeel khibrado nolosha ah xambaarsan , kuwaas oo kasoo diga-rogtay qurbaha,  door-biddayna inay usoo kicitimaan dhulkoodi hooyo , cilmigoodina la waddaagaan  bulshada , isla jeerkaas  Cilmiga iyo horumarka ay kooxdaasi usoo waarideen dadkoodi , ayaa haddana waxa ku lammaan dhib welwelkeeda wadata  [Middaas oo ah inuu qof kastaa soo guuriyo; dhaqankii , hannaankii , hab-nololeedkii , hab-fekerii , iyo sidoo kale   manhajkii waxbarasho ee ay lahaayeen dadyowgii ay la noolaayeen].  Kaddib halkaas waxa ka aloosmay iska-hor-imaad ku sallaysan  mabaadi’da diinta, dhaqanka , iyo siyaasadda ee waddanka gudihiisa taalley, iyo tii  ay dadkaasi keenen. Jirto se ay dadkaasi kala huf iyo kala haadin ku sameyn waxyaabaha ay qurbaha kasoo waarideen.

Haddaba  wayddiimaha u baahan in laga  warceliyaa  waxay yihiin : ‘‘ Waa kuwee dadkani? Ama maxey yihiin dadka ka masuulka ah falalkan’’. ‘‘Maxay tahay sirta ka dambaysa habowga  iyo indho-sarcaadka ku habsaday duulkan?’’. Sidee baa looga samatabixi  karaa , ama looga hortagi karaa aafadan ibtillada leh?!’’

Waa qoddobadan sare  barta ay ka duuli doonto qormaddani.

Ilbaxnimooyinka is-hirdiyey [Crash of Civilizations] 

Beryahan danbe waxa isa soo tarayay arrimo ugub ku ah soomaalida iyo weliba caalamka islaamka. Tan iyo markii waddamada reer galbeedka loo baqoolay, dad badan oo soomaali ah ayaa u hayaamay arligaas. Dadka iyo dawladaha reer galbeedku waxay horumar baaxad weyn leh ka gaadheen dhammaan qeybaha kala duwan ee nolosh,  hadday noqoto; aqoonta casriga ah, horumarka dhaqan-dhaqaale, taabo-gelinta dawladnimada suubban iyo sidoo kale hirgelinta wax-soo-saarka iyo wershadaha.

Ilbaxnimadaas reer galbeedku tiigsadeen waxay indho-sarcaad iyo asqaw  ku beertay dadyowgii u soo kacaamay waddamada yurub. Taasi oo abuurtay in qofku weyddiimo ka keeno sababaha ka masuul ka ah ‘ilbxanimada’ tisqaaday ee galbeedka gaadhey ; iyo sababta keentay in iyagu gaadhi waayaan nimcaddaas facoodu ku tallaabsadey..?! Middaas oo aynnu ku tilmaami karno [Cultural Shock]

Eegga  weyddiimaha qofkani maankiisa ku gannayo iyo warcelinta uu isa siinayo waxa la odhan karaa in  qofkani ay asiibtay arrinta loo yaqaano: [Crash Of  Civilizations] oo ka dhigan:  “Ilbaxnimooyinka is hirdiyey”.

Bilmatal, Ayaan Hirsi Mohamed , waxay kamid tahay hablaha dhallinyarta ah ee soomaaliyeed  ee  qaatay diinta masiixiyada [Christian Faith] Ayaan waxa haleelay qoddobka kor ku xusan  ee ah ; Aafada laga dhaxlo (ilbaxnimooyinka iska horyimaada). Markii ay gashay dhulweynaha yurub , waxay la darraandartay dhaldhalaalka yurub biyo dhigay ,[=Cultural shock]  kadib na waxay isku qancisay in sirta ka danbeysa quruxda iyo qaayaha dhulka reer galbeed ka muuqata ay tahay: diinta ay haystaan ee ah masiixiyada [Christianity]. Waxay salluugtay diintii islaamka ee ay ku soo ababtay , waxayna bilowday inay cay iyo aflagaaddo ka oogto fagaarayaasha reer yurub, kuwaas oo ay soo buux-dhaafiyaan dad cunsur  ku ah diimaha  qaar iyo sawraca.

Bililiqada Maanka

Sidoo  kale  waxa jira kutub iyo dhigaalo ciiddaa iyo cammaarkaas ka badan oo ay qoraayo iyo aftahanno reer galbeed ahi ku farayaraysteen,  kuwaas oo loo carbiyay inay maanka ka hallaabiyaan dadka garashadoodu hoosayso. Buuggaagtan iyo muuqaaladan seetaysan ee  isdaba jooga ah ee reer galbeedku kusoo hurgufeen dunida islaamka, iyo dadka gibilka madow ee Soomaaliduna dhibannaayaasha [=Victims] u yihiin, waxay salka ku hayaan faafinta mabadi’da ku saabsan diin la’aanta  [Atheism] , Iyo insaaniyadda [Humanism].

Waxa  jira culimo  iyo  aqoonyahan  farabadan oo sida fiinta uga qayliyay weerarka sumaysan ee  ay reer galbeedku  kusoo qaadeen diinta islaamka iyo dadka  rummaysan. Waxa  kamid ah dadkaas:  abwaanka la yidhaahdo Mohamed Al-Bar oo ah aqoonyahan  wax  ku soo bartay  waddamada  reer galbeedka , isagoo  ka soo qaatay shaaadooyinka kala duwan ee Degree , Masters , iyo PHD.

Aqoonyahankani  wuxuu tix iyo tiraabba ku sheegay in aqoonta reer galbeedku tahay sida—Ashito oo kale [Acid] , oo haddii buuraha lagu shubo ay dhallaalinayso.

Taasina waa midda  sababtay  inaad aragto  dhallinyaro  badan oo Soomaaliyeed oo il-duuf ku dhacay  kuna haddaaqaya  in  nolosha iyo diinta  lakala  saaro , amaba  ku  andoocanaya in diinta  islaamku ay la il-daran tahay goddaloolooyin aan la jaan qaadi Karin nolosha casriga ah ee dunidan ka ooggan. Waxaan mutuhiyay  markii  aan u kuur-galay mas’aladan inay salka ku hayso gorfayn la’aan  iyo xeeldheeri  yari  aqooneed oo haysata dhalinyaradan ku dhacay dabinka kooxdan.

Ma ogtahay in  aqoonta  oo la bartaa ama la fahmaa ay ka mid tahay farriimaha ugu  mugga iyo miisaanka  weyn ee hadalka Eebbe u gudbinayo addoomihiisa, sida ku cad (Quran 96:1-4).  Waxa jira haldooro  badan oo shisheeye oo iyana  dhiirrigeliyay  fahanka aqoonta , sida ,  Dr:Martin Lutherking  wuxuu yidhi: ‘‘waa iney dadku aqoonta bartaan si ay u adkeystaan una fahmaan waxa ay rumeysan yihiin’’

Dhinaca  kale, Soomaalidu  waxay  ku maahmaahdaa ;  ‘‘Geela duqdiisu durdurriso , bal  aarrankiisana  maxaad u malayn!’’. Marka laga yimaaddo dhallinta  aan cirraysan ee weli gu’ga dhexe tirsanaysa  ee  ku curyaamay  xasaradda iyo shakiga  caqiidadda ee reer galbeedku  falkiyaan, ayaa haddana waxa  jira fac kale oo da’dii  waayeel  taagan  oo u beer-nuglaaday  haddimooyinka iyo khuraafaadka  ay  soo  afuufaan kooxaha  had  iyo jeer u heelan dhaleecaynta diimaha samaawiga ah.

Waxa soo shaac baxay  waayadan danbe in indhaha laga qaado dad Soomaaliyeed oo  waayeel ah ama la odhan  karo waxay  marayaan  xilligii  caqliga iyo  xiskuba shaqeyn lahaa , oo haddana  toosh  bilaa  xanjaaro ah la daba  taagan caqiidaddii iyo tiirarkii ay ku dhisnayd diinta islaamku oo malaayiin qof oo soomaali ahi rummaysnaayeen. Taas oo ah wax laga yaxyaxo.

Dhibaatada dadkan haysata ayaa ah laba arrimood: In ay falkiyaan gorfayn mala’awaal ah iyo dhaleecayn mayal adag,  taas oo aan ku dhisnayn xaqiijin cilmiyaysan  iyo ‘‘tixraac’’ la hubo, ama  iyaga oo  soo minguuriya  dhigaalo ay xariiqeen shakhsiyaad  caadaystay wax-ka-sheega caqiidadda  diinta Islaamka.

Inkastoo kooxdan la magac baxday;”Waayeelka khafiifay”  aan badhkood loo aaneyn Karin aqoon yari  ka haysata  dhanka  maadiga iyo diinigaba , maadama ay  ku talax- tageen  labada  laamood ba,  ayaa haddana waxa jira qoddobo kale oo ku kalifay buufiskan oo xagga hoose ee qormada aynnu  kaga hadli doono faahfaahintooda.

Waardiyaha Diinta

Eebbe sarreeye isaga ayaa diinta soo dejiyay , isaga ayaa ilaashanaya oo ka warhaya. Sida Raxmaanku hadalkiisa inoogu sheegay ; wuxuu yidhi: (Waxyiga annaga ayaa  soo dejinay , annaga ayaana ilaashanayna)

U gargaaridda diinta iyo waxyigu waa mid dul hoganaysa qof kasta oo raacsan diinta islaamka  iyo  tubtii  Nebi Muxamed (Shacni iyo naxariis korkiisa ahaatee).

Haddaba waxa mudan in si qotodheer looga baarandego tabtii iyo tubtii loo waardiyayn  lahaa diinta.  Middaasi oo ah arrin dad badan khalad fahmeen. Waxaan sheeko iyo shaahid ba  ku  hayaa , in dad badan oo u  heelan  markasta inay diinta difaacaan ay haddana iyagu ka arradan yihiin diinta laftirkeeda , maadaama aanay u sugnaanin xeel-dheeri  aqooneed oo ay ku hantaan usuusha diinta iyo farriimaha ay xambarsaantahay.

Marka dadka noocan ahi hadlayaan , waxaad ku garanaysaa— Seeflaboodnimo degdeg ah, warcelino aan aqoon iyo caddaymo ku dhisnayn , jawaabo cunfi iyo xaggaayo dhallin kara , hadalo  xujo , cagojugleyn  iyo xigsiisan laga  dhadhansan karo , iyo sidoo kale  in duulkani  is-moodaan  malaa’ig  loo soo waxyooday oo aan gefin, had iyo jeerna iyagu isla qumman.!

Dadkan oo loo yaqaan: (Laba juzle iyo Allif ku Jiimle).  Waxay u badan yihiin shakhsiyaad isku magacaabay  wadaaddo iyo addoomo  alle, kuwaas oo aan cilmi badan iyo khibrad toona u sugnaannin, waxay ku boorriyaan in dadka kala badhkood ay caddaabta ku waari doonaan, middaas oo hurisa dhibaatooyin hadooddilan  oo ay  kamid tahay; sii fogaynta dad markii horeba sas iyo khaayiraad ka  qabay diinta, iyo inay xadhiga usii jaraan shakhsiyaad markii horeba hummaag  iyo ciiryaamo ka saarnayd caqiidadda.

Shakhsiyaadka  caadaystay  cayaayirka  iyo  ceebaynta  caqiidadda Islaamku waxay isugu  jiraan laba kooxood:

  1. koox shaki,  khalkhal iyo faham darro ku habsatay,   taas oo ay  sababtey akhrinta kutub iyo dhigaalo aan lala kaashan  jiritaanka iyo mabaadi’da diinta, balse  ku  qotonta  falsafadda  dabiiciyadda  iyo caqli-galka[ Natural philosophy and Rationality]. Dadkan ayaa waxa la doodda  kara  keliyaata  indheer-garadka iyo  aqoonyahanka ku xididdaystay gorfeynta cilmiga maadiga iyo diinigaba.!
  1. Kooxdan kale waxay yihiin- duul ay muxibadda  reer galbeedku  qaadday  oo  gar iyo  gardarroba  iyagu  isla  qumman , balse ka warhaya  xaqiiqadda  dhabta ah  ee diinta islaamka iyo jidka hannuunku ku jiro, laakiin iska indho tiraya sababo u-dahsoon awgeed!

Waxba  yaan  hadal kugu daalin e’, akhriste  dhammaan hadimooyinkaas   talan-taaliga ah ee aynnu soo taxnay  waa jaran-jarro  ay soo maraan bulsho  kasta oo  adduunka ku  dhaqan , cidhib-danbeedkeedunna wuxuu noqdaa laba mid uun :  in laga  sal-guuro  jiritaanka  diinta iyo dhammaan  tiirarka iyo soohdimaha ay ina amrayso,  iyo in beegaalka  iyo halbeegga  nolosha oo idil lagu saleeyo  caqliga – oo xitaa haddii caqiidadda aynnu rumaysanahay  ay ku jiraan waxyaabo aan caqliga iyo maanka saliimka ah qaadan Karin la iska tuuro. Guud ahaan aragtidani waxay  tibaaxaysaa in caqliga la kaashado markasta oo  su’aalo la iska wayddiiyo  wacdaraha uunka iyo sameyska  koonka , iyo in la iska indho-tiro  awoodaha iyo xeeladaha  gaarka ah ee Eebbe dunidan markii uu abuurayay ku sargooyay.!

Xilligii ay soo if-baxday ilbaxnimada reer galbeedku waxa madaxa lasoo kacay aqoonyahanno badan oo isku dayay in ay dadka reer yurub jar-dheer ka lalliyaan iyaga oo yoolkoodu ahaa in dadka laga xoreeyo mabaadida diinta ay aaminsinyihiin, taas beddelkeedana loo  isticmaalo caqliga  iyo  maanka dhammaan  qeybaha  kala geddisan ee nolosha bini’aadamka.

Humanism/ (Insaaniyad), waa xeer  ku qotoma in la adeegsado caqliga markasta iyadoo laga talaabsanayo waxkasta oo is-hortaaga. Dadkii dhidibada u taagay fikradan  waxa  ugu  tun  waynaa  waddaadkii  iyo  baadarigii masiixiyiinta jarmalka  ee la odhan jiray ‘‘Emmanuel Kant’’ ,  is-beddelo farobadan ayaa ku yimid waddaadkan kadib markii uu shaki  iyo tuhun weyn geliyay diintii uu aaminsanaa  ee  masiixiyadda.  Wuxuu  joojiyay  gubaabaddii  iyo khudbadihii uu ka fasiri jiray quduuska[Bible], wuxuuna bilaabay in dadka uu u sheego inay caqliga  iyo  isku-filnaansho gaadhaan – oo ay ka marmaan kaalinta Eebbe.

Rene Descartes, waa faylasuuf , xisaabyahan iyo xeeldheere ku talax-tagay cilmiga falsafadda , wuxuu kamid yahay dadka u ololeeya in caqliga lagu saleeyo waxkasta. Waxa jirta odhaah caan ah oo faylasuufkan laga guntay oo ahayd: ‘‘I think , therefore I am or I exist’’ oo ka dhigan ; ‘‘shakhsigu markuu fekero ayuu jiraa’’ waa halbeeg  ilaa  iyo  haatan faro-baas ku haya ilbaxnimada reer galbeedka.

Aragtidan uu ‘Rena Descartes’ dhaliyay  waxay  ku  fadhidaa in  shaki la galiyo oo la qaadaco waxkasta oo adduunka guudkeeda yaal , ilaa heer aad adigu jiritaankaaga  shaki  gelisid, waxaana loo yaqaan: ‘‘Cartesian Doubt’’ mabda’n oo  ah  in  shakigu yahay hormuudka cilmiga. Wuxuu ku doodday,  haddii aan ahay  qof  fekeraya  anigu  waan jiraa.  Maadaama aan  fekerayo  caqliga ayaa ii saamaxay  inaan  fekero, sidaa darraadeed anigu waxaan ahay qof jira.

Dadka sidoo  kale  mabda’n  hormariyay waxa kamid ah faylasuufkii reer skootlaan ee la odhan jiray ‘‘David Hume’’ Wuxuu ahaa shakhsi b’aasaysta fikradaha  ku dhisan caqiidadda  iyo  diimaha.  Waxay  aragtidiisani raad ku reebtay  ragga kala ah ‘‘Charles Darwin’’ iyo ‘‘Emmanuel Kant’’ wuxuu hirgeliyay dugsiga  shakiga iyo caqliga [School of doubt and thought]

Sidoo kale  waxa  jira shakhsiyaad  aaminsan jiritaanka eebbe, balse diiddan doorka diintu ku leedahay maaraynta nolosha  una arkayay diintu inay tahay xabsi iyo inay caqabad ku tahay koritaanka maanka, waxaana loo yaqaan arrintan; [Deism]  Dadkan waxaa kamid  qoraagii reer  maraykan ee la odhan jiray ‘‘Thomas Paine’’. Aragtidani waa mid ay rumeeyeen  dadwayne  badan oo gaal iyo muslimba leh,. waxayna ku adkaystaan in diintu arbush ku tahay dhadhanka iyo dheeha nolosha.

Haddii aynnu kusii socono , waxa sidoo kale jiira shakhsiyaad badan oo boodhka ka jafay aragtidan lagu khatalmay, waxa ka mid ah faylasuufkii ingiriis ee la odhan jiray  ‘‘ John Locke’’ (1632-1704),  waa ninkii aasaasaay aragtida falsafadda cusub ee  reer galbeedka , [Modern Western Philosophy].

Wuxuu dhidibada u taagay madarasaddii uu ugu magac daray madarasadda caqliga [School of thought]. Waa shaksigii hindisay aragtida odhanaysa: in diinta iyo dawladda lakala fogeeyo (Separation of religion and government). Sidoo kale wuxuu ikhtiraacay aragtida ridadda fog ee nidaamka dimuqraadiyadda iyo hannaanka dawladnimada reer  galbeedkuba kasoo maaxatay.

Aragtidani  waxay  odhanaysaa  in bini’aadamku la dhasho saddex xuquuq oo lama taabtaan ah , waxayna kala yihiin: Nolosha , Xoriyadda iyo Farxadda.  Aragtidani waxay sababtay in waddamo badan oo dunida ah ay ku daraan qodobadda dastuuraddooda.

Intaas kadib markii ay halkaas maraysay xadaaraddii cilladaysnayd ee reer galbeedku , geesta kale aragtidii insaaniyaddu waxay isu  beddeshay  qaab gurracan oo  kasii liita Middii hore oo la magac baxday (Anti-Humanism), aragtidani waxay ku dooddaysa in caqliga iyo fekerku  uusan ahayn mid ku kooban keliyaata bini’aadamka, balse ay jiraan wax aan ahayn bini’aadam oo leh awoodda garashada iyo caqliga.

Dadka sida xooggan u tafatiray aragtidan waxa ugu magac waynaa qoraagii reer ingiriis ee la odhan jiray ‘H.G Wells’, wuxuu kaga warramay buuggiisi la magac baxay [ The Island of Doctor Moreau] buuggan ayuu kusoo bandhigayaa inay jiraan bahalo sida bini’aadamka oo kale u fekeraya caqligana weheshanaya.

Waalidda iyo indho-beelka reer galbeedku waxay sii socotaba waxay ku biyo shubatay in ugu dambayn la unko mashiino iyo aallado is-ticmaalaya caqli aan dabiici ahayn [Artificial intelligence] waxa kamid ahaa dadka aaminsan aragtidan qoraagii reer maraykan ee la odhan jiray ‘John Kassel’ wuxuu kaga warramay dhiganaha la magac baxay, [Imagining the Human Future]  oo uu ku sheegay In tiknooloyidda casriga ah ay dunida la wareegi doonto raq iyo ruux ahaanba iyo sidoo kale in mashiinada loo yaqaan ‘‘Robots’’ ay qaban doonaan nolol maalmeedkii caadiga ahaa ee dadku qaban jireen.

Guntii iyo gebogabadii , in caqliga iyo naqdiga fekerka la qaddariyaa waa arrin ay diinta islaamku kor iyo hoos ba u boorisay, iyo in sidoo kale dhaqannada wannaagsan iyo xaddaaradaha diimaha kale lasoo dheegan karo.  laakiin waxaa natiijo madhalays ah kusoo baxaysaa marka caqligaagu shaki kaa galiyo  jiritaanka  Raxmaanka , iyo marka aad u suxul-duubatid  inaad  khaladdaad iyo ceebayn u raadiso diinta.  Dadka had iyo jeer dhaliila caqiidooyinka iyo diimaha  waxay  ku  hadaaqaan  in  caqliga iyo  garashada la weheshado , waxay na aaminsanyihiin  in  diintu  go’doon  iyo garbo-duub ku tahay xorriyadda aragtida iyo dhismaha nolosha.

 

Tixraac:    Johanna, M. Smith. Reference. Edition of Mary Shelley

Frankenstein: Case Studies in Contemporary

Discourse on the Method, Rene Descartes recalls.

                   

WQ:  Cabdiraxmaan Cabdilaahi Adan

Face book:  Abdirahman-Biyo Kama dhibcaan

Email: Biyo21069@gmail.com